loading...
سایت رسمی حسین احمدی
حسین احمدی بازدید : 266 جمعه 07 مهر 1391 نظرات (0)

The establishment and continuation of health : Part 3

قسمت سوم

بدن ما خيلي کار مي کند؛ شب و روز تلاش مي کند تا چرخه ي حيات ما لنگ نزند و بچرخد و زندگي ما ادامه يابد. بعضي از اعضای بدن ما در طول شبانه روز بدون وقفه  کار مي کنند؛ مثل: مغز، قلب، دستگاه تنفس و... بهتر است با هم مرور مختصري بر کار آن ها داشته باشيم:

مغز: مغز انسان با بيش از ده ميليارد ياخته عصبي مهم ترين فعاليت هاي انساني مثل تفکر، ادراک، ارتباط و ديگر فعاليت هاي ذهني را بر عهده دارد و ذهن، حافظه، تفکر، زبان و منطق همگي (در حقيقت امر) نرم افزارهايي هستند که در مغز جاي دارند، و ظرفيت ماشيني و بيولوژيکي خود مغز اين همه را ايجاد کرده است. در باره اهميت اين عضو (يعني مغز) همين قدر بس است که بگوييم:" همه استعدادها و توانايي هاي انسان مربوط به مغز است".

قلب: قلب يا دل انسان، يک پمپ است که از هفته چهارم حاملگي مادر آغاز به کار مي کند و تا پايان عمر بدون وقفه کار مي کند. خوني که در بدن مورد استفاده قرار می گیرد از تمام نقاط بدن توسط دو سياهرگ بزرگ وارد قلب مي شود و قلب آن را به ريه ها پمپاژ مي کند تا در آن جا دي اکسيد کربن بدهند و اکسيژن مورد نياز خود را دريافت دارند. بعد، خون تصفيه شده به قلب باز مي گردد و قلب توسط ماهيچه قدرتمند و ضخيم بطن چپ خون را به آئورت - بزرگ ترين سرخرگ بدن - پمپاژ مي کند و آئورت هم خون را در سراسر بدن توزيع مي نمايد.

ريه: هرانسان دو ريه دارد. ريه ها آن قدر بزرگ هستند که بيشتر قفسه سينه را گرفته اند. آن ها با عمل نفس کشيدن (دم ) اکسيژن را از هوا گرفته به داخل خون مي فرستند تا تمام سلول هاي بدن از آن استفاده کنند؛ و به هنگام بيرون دادن نفس (بازدم ) دي اکسيد کربن و ساير گازهاي اضافي و مضر را به خارج از بدن هدایت می کنند. ريه ها علاوه بر عمل تنفس براي صحبت کردن هم بسيار مهم و لازم هستند؛ به گونه اي که بدون استفاده از هوايي که از ريه ها خارج مي شود، انسان حتي يک کلمه هم نمي توان برزبان آورد؛ چون(همان طور که می دانید) صدا در اثر برخورد هواي خارج شده از ريه ها با تارهاي صوتي توليد مي شود.

کبد: کبد در بالاي قسمت راست حفره شکم قرار دارد، حدود 1500گرم وزن دارد و بزرگ ترين غده بدن است. سلامتی و خوب کار کردن اين عضو برای بيشتر اعمال متابوليک بدن ضروري است و بيش از 500 کار مختلف را انجام مي دهد از جمله:

- متابوليسم (سوخت وساز) کربوهيدرات، پروتئين و چربي؛

- ذخيره کردن و فعال نمودن ويتامين ها و مواد معدني؛

- تصفيه خون از سيل سموم و مواد مضري که به آن سرازير شده اند؛

- توليد صفرا براي هضم غذا و چربي ها؛ و.....

کمتر خوردن غذاهای چرب و سنگین و فست فودها، و رعایت اعتدال در مصرف سرخ کردنی ها، برای سلامتی کبد واجب است.

کليه: کليه ها تصفيه خانه بدن هستند. آن ها نيز همچون کبد خون را از مواد زايد و سموم پاک کرده و آن ها را از طريق ادرار دفع مي کنند. علاوه بر اين، با توليد هورمون در تنظيم فعاليت هاي داخلي بدن نقش مهمي دارند. کليه ها (يا همان قلوه ها) که شکلي شبيه لوبيا دارند جايگاه فعال سازي ويتامينd نيز هستند؛ و از اين طريق مانع پوسيدگي استخوان مي شوند. خوردن آب زياد و قطع مصرف خود سرانه داروها به ويژه مسکن ها، براي سلامتي کليه ها ضروري است.

دستگاه گوارش: دستگاه گوارش يک اندام لوله اي شکل بلند است که شامل دهان، مري، معده، روده کوچک و روده بزرگ مي شود. وقتي شما غذا مي خوريد اين گروه بطور منسجم طي يک سلسله عمليات بسيار مهم و پيچيده آن را خرد و آسياب، و در نهايت به شکل مايعي رقيق درمي آورند تا بالاخره غذا از قسمت مياني روده کوچک به بعد و از طريق ديواره آن وارد جريان خون مي شود، و به مصرف سلول هاي بدن می رسد؛ و يا در نقاط مخصوص ذخيره می شود. باقيمانده و تفاله هاي بي ارزش غذا نيز از راه روده بزرگ ( کولون ) دفع مي شود.

در این جا بنده، سخن را بيش از اين طولاني نمي کنم و از ذکر کارکرد و اهميت ساير اعضاي بدن خودداري مي نمایم؛ چون غرضم اين است که حواستان به این نکته مهم باشد که اعضاي بدن به طور سخت و مداوم براي سلامتي و استمرار زندگي ما انسان ها کار و تلاش مي کنند؛ بدون اين که ما توجهي به آن ها داشته باشيم، بدون اين که از آن ها تشکر و قدردانی کنيم، و بدون اين که حتی گاهي به آن ها انرژي مثبت بدهيم و براي سلامتي و تقويت شان تلاش نماييم!!

درست است؟! واقعا قبول داريد که ما براي اين نزديکترين و صميمي ترين پاره هاي تن مان هيچ کاري نمي کنيم و اصلا کارهاي آن ها به نظرمان نمي آيد؟!! آیا شما قصد ندارید روش خود را تغییر دهید؟ آیا نمی خواهید کمی هم به فکر اعضای بدنتان که پیوسته برای استمرار زندگی و سلامتی شما تلاش می کنند، باشید؟

فکر می کنم این مقاله شما را متقاعد کند که روش خود را تغییر دهید و از این به بعد کمی به فکر سلامتی و تقویت اعضای بدن خود باشید؛ به همین دلیل، من در قسمت بعد تمرینی مهم و اثر گذار را براي افزايش سلامتي و تقويت اعضا و ارگان هاي بدن، به شما ياد خواهم داد .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 84
  • کل نظرات : 38
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 35
  • باردید دیروز : 55
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 122
  • بازدید ماه : 247
  • بازدید سال : 946
  • بازدید کلی : 67,258