loading...
سایت رسمی حسین احمدی
حسین احمدی بازدید : 1505 سه شنبه 09 اردیبهشت 1393 نظرات (1)

To lead an ascetic life

ریاضت کشیدن به شکل آگاهانه نمک زندگی است و به نظر من از ضروریات است؛ چون با فقدان آن، پیشرفتی در ابعاد روحی و معنوی برای انسان متصور نیست. بدون ریاضت آگاهانه، قدرت روحی انسان رو به ضعف می رود و در مقابل مشکلات زندگی و فشارهایی که به روح و روانش وارد می شود، کم می آورد. و این بحث، بحث مفصلی است که من اندکی از آن را اینجا می آورم.

خب، حالا ببینیم اساساً ریاضت کشیدن چگونه است، و به چه شکل و با چه کارهایی باید ریاضت کشید؛ آیا ترک حیوانی یعنی نخوردن گوشت و سایر خوردنی هایی که از حیوانات بدست می آیند، ریاضت است؟ آیا گیاه خواری ریاضت است؟ آیا ترک وطن و زندگی کردن در غربت یا آواره شدن در کوچه و خیابان با پای برهنه و به دور از بهداشت و نظافت، ریاضت است؟ آیا چله گرفتن های نامعقول و یا چهل روز فقط با خرما زندگی کردن و امثال این ها، ریاضت است؟

بله، بدون شک این ها همه ریاضت محسوب می شوند ولی به نظر من این نوع ریاضت ها دیگر خیلی قدیمی شده اند و دوران این کارهای سخت و طاقت فرسا و غیر متعارف که در زندگی های امروزی و برای بسیاری از مردم مقدور و میسر نیستند و علاوه بر این، فایده جندانی هم ندارند، به سر آمده است و باید آن ها را به گورستان تاریخ سپرد!

هدف اصلی از ریاضت کشیدن مسلط شدن بر نفس و مخالفت کردن با خواسته های غیر عقلانی یا غیر ضروری دل است؛ انسان ریاضت می کشد، و باید هم بکشد، که لگام دلش را به دست بگیرد و هوا و هوس را از جایگاه حکومت بر وجود گرانقدر انسانی خود بر کنار نماید؛ و ریاضت های قدیمی و سخت و غیر متعارف برای دستیابی به این امر مهم بسیار ناتوان هستند.

شما فکر می کنید با گوشت نخوردن و ترک حیوانی یا پا برهنه آواره شدن در کوچه و خیابان و صحرا و بیابان و کوهستان یا خود را محروم کردن از حمام و سایر مواردی که برای بهداشت و سلامتی لازم هستند یا با چله گرفتن به شکل نامعقول و بسنده کردن به خوردن خرما و امثال این ها، چقدر می توان بر نفس مسلط شد و دل را مهار کرد؟

بدون شک خیلی کم و آن هم موقتی؛ بعد دوباره روز از نو و روزی از نو! یعنی برمی گردیم سرِ جای اول. مثل رژیم های سریع لاغری که یک دفعه انقلابی در وجود انسان به پا می کنند و همه چیز را تغییر می دهند ولی گذشته از ضررهایی که می زنند، هیچ تأثیر ماندگاری ندارند و زحمت نامعقول و بیهوده اند.

من بیشتر این کارها را کرده ام و با کسانی که زیاد از این کارها کرده اند هم خیلی حشر و نشر داشته ام ولی صادقانه بگویم، گوهر تسلط بر نفس را نه در خودم یافتم و نه در آن ها! دلیلش این نبود که ما درست به جا نیاوردیم یا کوتاهی کردیم؛ بلکه دلیل اصلیش این است که این روش ها قدیمی و ناکارآمدند؛ و فقط برای دلخوش کردن و اتلاف وقت و منحرف کردن انسان از مسیر درست زندگی و پیشرفت، طراحی شده اند.

ریاضت کشیدن به شکل آگاهانه برای همه مردم لازم و ضروری است و در پیشرفت آن ها و تقویت قوای عقلی و روحی و اعصابشان بسیار اثرگذار است؛ یعنی از هر راه و دارو و غذا و آشامیدنی که باعث تقویت و پیشرفت انسان می شود، اثرش بیشتر و ماندگارتر است. ولی، باید معقول و متعارف باشد، و انجامش برای همه ممکن باشد؛ در غیر این صورت بیهوده و به درد نخور است!

آیا تا به حال شده که یک قسمت از سریال تلویزیونی مورد علاقه خود را نبینید یا از تماشای یک بازی مهم فوتبال باز بمانید و حرص بخورید و ناراحت شوید؟ آیا شده که دوست داشته باشید کمی شیرینی بخورید یا نوشیدنی ای را بیاشامید که دکتر شما را از خوردن آن ها منع کرده و به همین دلیل، حرص بخورید؟ آیا تا به حال از خوردن غذای مورد علاقه خود محروم شده اید و بابت آن حرص خورده اید؟ آیا پیش آمده که از دست کسی یا چیزی عصبانی شوید و نتوانید عصبانیت خود را بروز دهید و حرص بخورید؟ و ...

همه این ها اشکال متعارف ریاضت کشیدن هستند که اگر ناخواسته باشند، به انسان استرس وارد می کنند؛ ولی اگر آگاهانه باشند، انرژی مثبت می دهند. ما برای ریاضت کشیدن و تسلط بر نفس لازم نیست به آسمان ها پرواز کنیم یا در زمین فرو برویم؛ چون زندگی روزمره اشکال متعدد و فراوانی از ریاضت کشیدن را هر روز و هر ساعت به همه انسان ها عرضه می کند تا خود را بیازمایند و بسازند.(یادِ "خود را بیازمایید" افتادم؛ یادش بخیر)

کافی است آگاهانه و به شکل پیوسته و منظم خواسته های نامعقول و غیرانسانی را کنار بگذارید و به طمع و هوس سرکش خود برای ظلم به حق و حقوق دیگران "نه" بگویید؛ کافی است یک قسمت مهم از سریال مورد علاقه تان را عمدا تماشا نکنید یا خود را از خوردن یک وعده غذای لذیذ و دلچسب محروم کنید؛ و یا از زیاده روی در خوردن چیزی که دوست دارید دست بردارید.

کافی است که در خانه و یا به هنگام رانندگی عصبانیت خود را کنترل کنید و حقوق دیگران را زیر پا نگذارید؛ کافی است که به دیگران توهین نکنید؛ کافی است که گذشت داشته باشید و در حد معقول، ببخشید و... صدها مورد از این چیزهای ریز و درشت، همه از اشکال مهم و اساسی و سازنده ریاضت هستند که در دسترس همه قرار دارند و انسان را می سازند و نفس را مهار می کنند و دل را نرم و مطیع و سر به راه می نمایند.

این ها ریشه و اصل و اساس ریاضت هستند! ریاضت های اساسی که اثرشان ماندگار است و انسان ها را به اوج قله انسانیت و قدرت و توانایی و خلاقیت می رسانند و ... باید در این راه از خدای بزرگ و مهربان مدد بگیرید و هدفتان از ریاضت کشیدن، نزدیک شدن به حق باشد.

خب، من لب کلام را برای دوستانم بیان کردم؛ و شما با تعمق در این نوشته کوتاه می توانید راه درست ریاضت کشیدن را بیابید و به مقصد برسید. البته بحث مفصل تر از این حرف هاست ولی چون بیشتر مردم دنیا علاقه ندارند، به همین مقدار برای آگاهی دادن، بسنده می کنم؛ و هر کس بخواهد از همین مقدار هم راه را می یابد.

 

سخن پایانی من هم تاکید بر این نکته است که همه باید آگاهانه ریاضت بکشند تا از آرامش و قدرت برخوردار شوند و بتوانند از زندگی لذت ببرند و به دیگران هم انرژی مثبت بدهند.

یادآوری می کنم ریاضت های شرعی هم جایگاه متعالی خود را دارند ولی بحث این مقاله ناطر بر آن ها نیست.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط حسین رمضانی در تاریخ 1393/02/10 و 20:09 دقیقه ارسال شده است

خیلی مخلصیم حاج حسین


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 84
  • کل نظرات : 38
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 66
  • بازدید ماه : 55
  • بازدید سال : 754
  • بازدید کلی : 67,066