loading...
سایت رسمی حسین احمدی
حسین احمدی بازدید : 323 سه شنبه 29 مرداد 1392 نظرات (0)

Soccer and penalty area : Part 1

قسمت اول

ورزش پر تحرک فوتبال سالیان درازی است که تبدیل به یک بازی بسیار پر هیجان، پر استرس، پرتماشاگر و حرفه ای شده است و در صدر بازی های قهرمانی ملی و جهانی قرار دارد. متأسفانه به نظر می رسد برای داوران و مسئولین فوتبال در ایران و جهان، یک بازی خوب خیلی مهم نیست و ارزش چندانی ندارد؛ بلکه آنچه برای آنان مهم است گل زدن، امتیاز گرفتن و بردن است. به همین دلیل اگر تیمی به لحاظ فردی و گروهی بازی خوب و حتی خیلی خوبی را ارایه دهد ولی بازی را با زدن گل های پی در پی نبرد، هیچ امتیازی نمی گیرد و هیچگونه تقدیری هم از آن بعمل نمی آید!

و این از نقایص فوتبال جهان است و مسئولین فیفا هم تاکنون تصمیمی برای حل و رفع این نقیصه نگرفته اند؛ و فوتبال ملی هم ظاهرا ناچار است از فیفا تبعیت کند و حق ابراز و ارایه هیچ رأی و نظر و طرح و فکر نو و ابتکاری را از خود ندارد.

من در همین جا به عنوان یک تماشاگر فوتبال که فقط بازی های خوب را تماشا می کند اما به صورت ناخودآگاه بسیار در باره فوتبال اندیشیده است به مسئولین محترم فیفا که مسئولیت فوتبال جهان را برعهده دارند و بدون شک آیندگان در مورد آنان قضاوت خواهند کرد، پیشنهاد می کنم که اندکی از سنت ها و قوانین قدیمی و نادرست فوتبال فاصله بگیرند و پیله کهنه و پوسیده آن را بشکنند و دور بریزند، و به فوتبالی قابل قبول تر و منطقی تر فکر کنند که با پیشرفت عقل و اندیشه بشری در عصر دانش و اطلاعات هم خوانی بیشتری داشته باشد.

گل زدن در فوتبال امتیاز دارد، و این قابل قبول است؛ ولی این که فقط  با گل زدن بتوان امتیاز به دست آورد به هیچ وجه قابل قبول و منطقی نیست. ممکن است تیمی در طول بازی به لحاظ فردی و گروهی بازی قابل قبولی را ارایه نکند ولی در مجموع و به هر دلیل بتواند گل های بیشتری بزند؛ و بر عکس، تیم مقابلش بازی خیلی خوبی را ارایه نماید اما نتواند با زدن گل های بیشتر، امتیاز بازی را از آن خود کند و مسابقه را ببرد. به نظر شما آیا این منطقی است؟ آیا قابل قبول است تیمی که از هر جهت بهتر بوده و بهتر بازی کرده ولی شانس دستیابی به گل های بیشتر را نداشته، به عنوان تیم بازنده شناخته شود و تیم حریفش که خوب بازی نکرده و فقط شانس زدن گل های بیشتر نصیبش شده است، تیم برنده محسوب گردد؟!

البته مسلم است همه گل هایی که زده می شود مبتنی بر شانس نیستند، و بازی خوب و کار گروهی خوب به ویژه در محوطه هیجده قدم در زدن گل و گرفتن امتیاز بازی خیلی موثر است؛ ولی فکر می کنم همه قبول داشته باشند که تعداد گل ها و بردهای شانسی هم کم نیستند؛ و با این حساب شاید بتوان گفت نیمی از فوتبال جهان یا بخش قابل توجهی از آن سوار بر اسب شانس است و خیلی از بردها هم غیر منطقی است. آیا مسئولین فیفا همین را می خواهند؟ آیا آن ها می خواهند بازی جهانی و قهرمانی و پرطرفدار فوتبال مبتنی بر شانس باشد و یا حداقل این که شانس نقش تعیین کننده ای در آن داشته باشد؟! آیا این مسئولین محترم نمی خواهند به چیزهای دیگری که در بازی فوتبال مهم تر و قابل قبول ترند هم نقشی بدهند و امتیازی برای آن ها در نظر بگیرند؟ به عنوان مثال:

استفاده خوب و بجا از تکنیک های فردی در فوتبال، کار گروهی خوب در محوطه دفاع، درمیانه میدان و در محوطه هیجده قدم تیم مقابل و همین طور زدن توپ به تیرک دروازه حریف از آیتم هایی هستند که هم قابلیت این را دارند و هم شایسته است که مسئولین فیفا برای آن ها امتیازاتی را در نظر بگیرند؛ یعنی همان طور که گل زدن به تیم مقابل امتیاز می آورد و موجب بردن بازی از تیم حریف می شود، این آیتم ها هم در برد و باخت و گرفتن امتیاز اثرگذار باشند و لحاظ گردند. اگر این طور شود، می توان امیدوار بود که ورزش حرفه ای فوتبال جهان از آن وضع اسف بار سنتی فاصله بگیرد و به شکلی قابل قبول تر و متناسب با پیشرفت علم و دانش و رشد عقل و شعور بشر، خودنمایی کند و عرضه گردد.

خب، از این حرف ها بگذریم. این نکته ایی است که من حداقل ده سال در مورد آن فکر کرده ام و این جا هم فرصت را برای بیان آن غنیمت شمردم و امیدوارم مسئولین جهانی فوتبال بتوانند به این مقاله دسترسی پیدا کنند و راجع به این سخن و پیشنهادها و انتقادات بنده بیندیشند. اما موضوع اصلی من در این مقاله که آن را به توصیه دوست عزیز و ارجمندم جناب آقای مهندس ناصر فروتن که از افتخارات ورزش کشور و از داوران و مربیان بین المللی کشتی و از پیشکسوتان ورزش فوتبال است، نوشته ام، در خصوص مشکلات بازی در محوطه هیجده قدم فوتبال است.

همه می دانند که برای تیم ها و بازیکنان ملی و حرفه ای فوتبال، بازی کردن از کنار تیر دروازه تا نزدیکی محوطه هیجده قدم تیم مقابل کار چندان سختی نیست؛ آن چنان که حتی یک دروازه بان هم می تواند با یک شوت محکم و بلند توپ را به محوطه هیجده قدم حریف نزدیک کند. اما اصل بازی و نتیجه آن، به شکل و نحوه بازی فردی و گروهی بازیکنان در محوطه هیجده قدم برمی گردد و آن جاست که نتیجه بازی و زحمات سرمربی و سایر دست اندرکاران و بازیکنان مشخص می شود، و متأسفانه تمام مشکل هم همین جاست!

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 84
  • کل نظرات : 38
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 61
  • بازدید ماه : 186
  • بازدید سال : 885
  • بازدید کلی : 67,197