loading...
سایت رسمی حسین احمدی
حسین احمدی بازدید : 374 یکشنبه 24 شهریور 1392 نظرات (0)

The power(Value) of small successes

موفقیت های کوچک خیلی مهم هستند و در ترقی و پیشرفت زندگی ما بسیار تأثیرگذارند؛ مهم تر از آنچه که شما فکر می کنید، و تأثیرگذارتر از آنچه که شما بتوانید تصور نمایید. هر موفقیت کوچک یک تجربه مثبت و با ارزش است؛ و یک تجربه مثبت به اندازه خودش باورهای مثبت در ما ایجاد می کند؛ و باورهای مثبت هم پشتوانه زندگی و شخصیت و پیروزی و موفقیت های ما هستند. بدون باورهای خوب و مثبت و سازنده، زندگی و شخصیت ما مثل حباب روی آب است؛ شما تصور کنید اگر مغز ما از باورهای منفی و ناامید کننده پر باشد، در آن صورت زندگی و شخصیت ما چگونه خواهد بود و چه بلایی بر سر ما و زندگی ما و اطرافیان ما خواهد آمد؟

 

اگر وقتی که متولد می شویم، ذهن ما صرفا یک صفحه سفید مثل یک تابلوی نقاشی است؛ پس بهتر است آن را به وسیله کنار هم قرار دادن موفقیت ها و تجربه های کوچک، پر از باورهای مثبت و امیدوار کننده نماییم. یک موفقیت کوچک مساوی است با یک تجربه مثبت و یک تجربه مثبت مساوی است با یک باور مثبت؛ و در نتیجه، یک موفقیت کوچک یک باور مثبت است!

بدون موفقیت های کوچک، احتمال این که به موفقیت های بزرگ دست پیدا کنید نزدیک به صفر است و اگر منتظر آن احتمال نزدیک به صفر بمانید، به احتمال بسیار قوی تبدیل به یک آدم مفلوک و شکست خورده و ناکام خواهید شد، و شرایطی پیدا می کنید که همه خانواده و اطرافیان برای شما نگران و غصه دار می شوند؛ و خلاصه به جای این که باری از دوش اطرافیان خود بردارید، باری بر روی دوش آن ها خواهید بود.

این راهبرد یعنی راهبرد "موفقیت های کوچک" برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان فوق العاده اثربخش و لازم است. معلمان و والدین باید فعالیت های کوچک و مشخصی را در ارتباط با پدیده های روزمره زندگی و مطابق با استعدادها و علایق فردی کودکان و نوجوانان تنظیم کنند به طوری که آن ها بلافاصله بعد از عمل، احساس موفقیت نمایند و بتوانند موفقیت خود را به اطرافیان نشان دهند؛ و... تداوم این موفقیت های کوچک آن ها را به سوی تلاش بیشتر، احساس رضایت و نشاط درونی سوق می دهد؛ و اعتماد بنفس، شجاعت و امید آن ها را افزایش می دهد؛ و سرانجام زمینه پرداختن به انجام کارهای بزرگ را در ذهن آن ها فراهم می سازد.

البته مخاطب من در این مقاله اعم از کودکان و نوجوانان است و شامل بزرگسالان هم می شود؛  و لذا به همه خوانندگان عزیز این مقاله در هر سنی که هستند، عرض می کنم که باید شروع کنید و در مسیر چیزی که می خواهید و به آن نیاز دارید حتما یک موفقیت کوچک به دست آورید؛ هر چند که آن موفقیت آن قدر کوچک باشد که شما را راضی نکند و چنگی به دل شما نزند. یک موفقیت کوچک حتی اگر خیلی کوچک باشد باز هم با ارزش است؛ چون راه ورود شما به موفقیت های بعدی است.شما اگر یک موفقیت بزرگ می خواهید باید ابتدا در همان مورد، یک موفقیت کوچک به دست آورید و بعد، موفقیت های کوچک دیگری را هم تجربه کنید تا مهارت و جرأت و باورتان بالا برود و بتوانید یگ گام بزرگ بردارید و به یک موفقیت بزرگ برسید.

شما که نمی خواهید از پله های نردبان موفقیت به صورت یک در میان یا چند تا در میان بالا بروید؟ می خواهید؟! آیا می خواهید جهش بکنید و یک دفعه به یک موفقیت بزرگ برسید؟ اگر در این فکر هستید باید بگویم کاملا در اشتباه و در خواب وخیال هستید؛ چون در عالم هستی همه چیز مراتب دارد و باید سلسله مراتب هر چیزی را طی کرد تا به قله آن رسید؛ آیا می توانید به عنوان یک کوهنورد یک دفعه به قله دماوند صعود کنید یا نمی توانید و باید مدتی تمرین کنید و به تدریج به قله پرشکوه دماوند صعود نمایید؟  و اگر این کار را نکنید یعنی سلسله مراتب چیزی را طی نکنید و بخواهید جهش کنید، به احتمال خیلی قوی یک سقوط بزرگ در انتظار شماست!

انسان های بزرگی چون فارابی، ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، ملاصدرا، میرداماد، ملاهادی سبزواری، علامه طباطبایی، پرفسور حسابی، و پهلوانان و قهرمانان ورزشی چون جهان پهلوان تختی و سایر نام آوران عرصه ورزش، و هم چنین کسانی که در عرصه اقتصاد و بازرگانی و تجارت به قله های موفقیت رسیده اند، آیا فکر می کنید این ها در یک آن به قله رسیدند و بدون طی مراتب و مراحل جهش کردند و یک شبه بارشان را بستند و ره صد ساله را پیمودند؟! می دانید که این طور نبوده و حتما سرگذشتشان را خوانده اید. آن ها سال ها کار کردند، تلاش کردند، فکر کردند، مطالعه کردند، زحمت کشیدند، و صدها تجربه موفق کوچک کسب کردند تا بزرگ شدند و به این درجات و مقامات بالا رسیدند. و وقتی هم که بزرگ شدند و به بزرگی رسیدند باز هر گاه لازم بوده از موفقیت های کوچک بهره برده اند و آن را موجب کسر شأن خود ندانستند.

حکیم ملاصدرای بزرگ هر وقت لازم می شد با کمال تواضع و خیلی جدی می نشست و با یک دانشجوی مبتدی دروس حوزوی و فلسفه مباحثه علمی می کرد؛ و جهان پهلوان تختی هم هر گاه لازم می شد با تواضع و خیلی جدی و با حوصله به یک کشتی گیر نوجوان و مبتدی فنون کشتی و جوانمردی را می آموخت و حتی با او تمرین می کرد و کشتی می گرفت. و هیچ وقت این کارهای به ظاهر کوچک را موجب کسرشأن خود نمی دانستند. شاید کسی مربی تیم ملی باشد و به او بگویند از این به بعد برو مربی فلان تیم معمولی باش! خب، او می رود و برایش فرقی نمی کند؛ چون آدم بزرگ همه جا بزرگ است و کارش را خوب انجام می دهد و هر جا باشد مثل ستاره می درخشد.  

چگونه کسب درآمد کنیم؟

در مورد مسایل و مشکلات و نیازهای مالی هم که مبتلا به است و همه به نحوی با آن سر وکار داریم هم یک مثال ساده می زنم تا  خوب این مسئله را تجزیه و تحلیل کنم و شما هم منظور مرا بهتر متوجه شوید و البته قبل از آن یادآور شوم که بحث من در مورد درآمدهای مشروع است؛ و کسب درآمدهای نامشروع را یک تجربه موفق و فضیلت نمی دانم چون این کار یعنی کسب درآمد نامشروع، یک سرقت و یک دزدی است!

خب، حالا برویم سراغ مثال: شما اگر بخواهید بر فرض یک درآمد یک میلیون تومانی داشته باشید باید قبل از آن کسب درآمد یکصد هزار تومانی را تجربه کرده باشید؛ و اگر یک درآمد یکصد هزار تومانی بخواهید باید قبل از آن کسب درآمد ده هزار تومانی را تجربه کرده باشید؛ و اگر یک درآمد ده هزار تومانی بخواهید باید قبل از آن کسب درآمد  یک هزار تومانی را تجربه کرده باشید؛ این طور نیست؟! اگر شما نتوانید هزار تومان پول به دست آورید چگونه می خواهید ده هزار تومان پول را به دست آورید؟ اگر شما نتوانید ده هزار تومان درآمد داشته باشید چگونه خواهید توانست یکصد هزار تومان درآمد داشته باشید؟ و اگر شما نتوانید یکصد هزار تومان درآمد داشته باشید چگونه می توانید یک میلیون تومان درآمد داشته باشید؟!

فکر می کنید فلانی و فلانی و.... که از میلیاردهای بزرگ و بلکه از تریلیاردهای موفق هستند، این ها یک دفعه و یک شبه به این جا رسیده اند و این همه مال و ثروت را بدست آوردند، آیا این ها زحمت نکشیدند و صدها موفقیت کوچک را قبل از این تجربه نکرده اند؟! حتما این کار را کرده اند و همان تواضع و زیرکی که باعث شد آن ها کسب موفقیت های کوچک را ناچیز نشمارند زمینه های رشد و ترقی و توانایی شان را فراهم کرد و آن ها را به اوج رساند؛ و تجربه های مکرر در به دست آوردن موفقیت های کوچک بود که آن ها را بزرگ کرد. و الان هم با همان روحیه اگر از کار بی کار شوند و به دلیل نوسان و بی ثباتی در بازار جهانی ورشکست شوند، بدون این که خم به ابرو بیاورند خیلی قوی و متواضع دوباره از ساده ترین راه های کسب درآمد استفاده می کنند و به سراغ همان موفقیت های کوچک ارزشمند می روند و به هیچ وجه هم این را موجب کسر شأن خود نمی دانند، و اساسا همین نکته است که آن ها را تبدیل به انسان هایی بزرگ کرده که  می توانند و مهارت های فوق العاده ای در کسب درآمد و ثروت دارند.

آقا یا خانم ایکس که در کسب ثروت به قله رسیده اند، فقط در به دست آوردن درآمدهای بزرگ موفق نیستند بلکه آن ها در همین حال می توانند درآمدهای کوچک را هم کسب کنند و مثلا اگر لازم باشد گل بفروشند، روزنامه بفروشند، بستنی بفروشند و یا در یک بنگاه معاملاتی کار کنند! بله آن ها این کار را می کنند و ظرفیت پذیرش و انجام آن را دارند و هرگز هم آن را کوچک و موجب کسرشأن خود نمی دانند؛ و اگر به حرف های من شک دارید می توانید در مورد آن ها مطالعه کنید. آدم های بزرگ کسانی نیستند که فقط می توانند تجربه ها و موفقیت های بزرگ به دست آورند بلکه کسانی هستند که همیشه و از راه های مختلف می توانند موفقیت های کوچک و بزرگ را توأمان به دست آورند! اگر شرایط مهیا بود موفقیت های بزرگ به دست می آورند واگر شرایط مهیا نبود از کسب موفقیت های کوچک دست برنمی دارند و آن را بی اهمیت نمی دانند و در واقع آن ها همیشه در حال به دست آوردن موفقیت هستند چه کوچک باشد و چه بزرگ! و این رمز موفقیت و بزرگی آن هاست.

پس همان طور که ملاحظه می کنید موفقیت های کوچک هم به خاطر خودشان و بیشتر هم به خاطر این که مقدمه موفقیت های بعدی و بزرگ تر هستند بسیار با ارزشند. آن ها آن قدر با ارزشند که اگر نباشند موفقیت های بزرگ تر وجود خارجی پیدا نمی کنند و عینیت نمی یابند. کسانی که می خواهند یک شبه ره صد ساله  بروند موفق نمی شوند. و کسانی هم که بدون تجربه های موفق کوچک در انتظار موفقیت های بزرگ هستند در خواب و خیال به سر می برند و عمر و زندگی شان را تباه می نمایند و اگر متأهل باشند و مسئولیت یک زندگی را هم پذیرفته باشند زن و فرزند خود را نیز محروم از موفقیت های کوچک و بیچاره می کنند.

شما نباید به وعد و وعیدهای توخالی افراد خیالاتی و ساده اندیش و یا افراد کلاهبردار گوش کنید و منتظر درآمدهای بزرگ بمانید یعنی منتظر آینده ای موهوم؛ و زندگی کنونی و حال خود و خانواده تان را خراب کنید. اگر منتظر فرصت های دست نیافتنی باشید فرصت های پیش رو را هم از دست می دهید. من قصد ندارم فرصت های طلایی و بزرگ را از شما بگیرم بلکه می خواهم شما را هشیار کنم تا بدانید که نباید فرصت های کوچک پیش رو را از دست بدهید؛ شما باید موفقیت های کوچک را به دست آورید و در عین حال به شکلی معقول به دنبال موفقیت های بزرگ هم باشید والا زمان حال و فرصت هایش را از دست می دهید و کسی که حال را ندارد آیا آینده ای خواهد داشت؟

خوب فکر کنید و از مشورت افراد عاقل و آگاه و مهم تر از همه از خدای بزرگ یاری بجویید و سپس با عزمی آهنین و با زیرکی و آینده نگری موفقیت های کوچک را شناسایی کنید و تا می توانید آن ها را به دست آورید تا هم حال خوبی داشته باشید و هم آینده ای درخشان را بسازید.

التماس دعا،موفق باشید

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 84
  • کل نظرات : 38
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 68
  • بازدید ماه : 193
  • بازدید سال : 892
  • بازدید کلی : 67,204