loading...
سایت رسمی حسین احمدی
حسین احمدی بازدید : 495 سه شنبه 28 خرداد 1392 نظرات (1)

A philosophical view to the  mindfulness : Part 2

قسمت دوم

در قسمت اول، من مطالبی را در باره تمرکز حواس بیان داشتم و سعی کردم خیلی ساده و به شکلی قابل فهم، معنای آن را توضیح بدهم و در واقع، آن را تجزیه و تحلیل نمایم، تا خوانندگان این مقاله به عمق آن یا به عبارت بهتر، به معنای عمیق تری از آن دست یایند؛ و سپس اهمیت و ضرورت و کارکرد آن را در زندگی انسان بیان نمودم. اما اینک و در این قسمت، به مباحث جدی تری در باره تمرکز حواس خواهم پرداخت.

 خب در قسمت اول مقاله ما به این جا رسید که انسان باید با تمرین تمرکز حواس به شارژر عظیم عالم هستی وصل شود و هر روز خودش را شارژ کند؛ و باید هر روز انرژی بگیرد تا همیشه با نشاط، سرحال، سلامت و قوی باشد.

حال باید این نکته را بدانیم که ما به محض این که به طورجدی به تمرین تمرکزحواس بپردازیم، به شارژر بزرگ عالم هستی وصل شده ایم؛ و دیگر لازم نیست کار خاصی انجام دهیم، به غیر از این که در همان حالت تمرکز حواس،  برای مدتی باقی بمانیم!

اگر انسان هر روز با روش و متد خاصی به تمرین تمرکزحواس بپردازد، در مقابل هیچ مشکلی کم نمی آورد؛ و همیشه با نشاط و پرانرژی خواهد بود. و اگر تمرین های مربوط به تمرکزحواس را جدی بگیرد و یکی دو سال، خوب آن ها را اجرا کند، علاوه بر این که همیشه سرحال و پر انرژی خواهد بود، ممکن است به قدرت های فوق العاده ای هم دست پیدا بکند! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

تمرکز حواس تکنیک ها و روش های زیادی دارد، که البته همه آن ها استاندارد و قابل قبول نیستند، و تأثیرشان هم یکسان نیست؛ ممکن است بعضی ها با یک تکنیک، خیلی خوب حواس شان را متمرکز کنند و بعضی دیگر به هیچ وجه نتوانند از آن تکنیک بهره ای ببرند.

در هر صورت، توصیه اکید نگارنده این است که از تکنیک های پیشنهادی کسانی استفاده کنید که علاوه بر تجربه، از علم و دانش و تحصیلات بالا و قابل قبولی برخوردار هستند؛ و هم چنین به جهت اهمیت زیاد این موضوع، پیشنهاد می کنم قبل از این که زیر نظر یک مربی خوب به تمرین تمرکز حواس بپردازید، اگر او لازم می داند، یک دوره تمرین های مقدماتی را هم بگذرانید تا فکر و ذهن تان آماده شود؛ و سپس وارد تمرین های اصلی مربوط به تمرکز حواس بشوید.

 تمرین تمرکز حواس با این که یک تمرین فوق العاده معنوی است می تواند در زندگی مادی و موفقیت انسان هم بسیار موثر باشد. برای تمرکز حواس شما می توانید به هر چیز ثابتی خیره شوید و روی آن تمرکز کنید؛ حتی می توانید به صورت خوابیده به یک نقطه درسقف اتاقتان خیره شوید و حواس تان را روی آن متمرکز نمایید. بعد، باید این خیره شدن را ادامه دهید و به چیز دیگری فکر نکنید.

شما می توانید مدت زمان خیره شدن را از 5 دقیقه در هر روز شروع کنید و تمرین را آن قدر ادامه دهید که چشم های تان خوب به خیره شدن عادت کنند؛ سپس، کم کم بر مدت زمان خیره شدن و تمرکز بیفزایید و آن را تا یک ساعت در روز افزایش دهید؛ و یادتان باشد که در طول مدت تمرکز به هیچ وجه نباید کار دیگری انجام بدهید و نباید  هیچ حرکتی بکنید؛ بلکه باید کاملا ثابت و بی حرکت و ساکت بمانید!

البته همان طور که تذکر دادم، تمام این کارها و تمرین ها باید زیر نظر یک متخصص و یک مربی عالم و خوب و شایسته باشد تا هم مشکلی برای شما پیش نیاید و هم با استفاده از روش های صحیح و استاندارد، حداکثر بهره را از تمرین های مربوط به تمرکز حواس ببرید.

نکته دیگری که یادآوری اش را لازم می دانم این است که حضور قلب در هنگام عبادت و نماز خواندن هم، حواس را متمرکز می کند؛ و هر چه حضور قلب در هنگام عبادت و نماز بیشتر باشد، تمرکز حواس نیز بیشتر است؛ و اثرات شگفت انگیزی دارد. ولی، نماز خواندن و عبادت را نباید به عنوان یکی از تمرین های تمرکز حواس فرض کرد! چون، جایگاه و شأن عبادت خدای بزرگ خیلی بالاتر و برتر از این حرف هاست.

اما، یک واقعیتی وجود دارد و آن هم این است که ما اگر بتوانیم خالق عالم هستی را عبادت کنیم و نمازهایمان را با تمرکز و حضور قلب بخوانیم و این شیوه را ادامه دهیم و استقامت ورزیم، از نظر روحی و معنوی فوق العاده سالم و قوی و متعادل می شویم؛ و هیچ مشکلی نمی تواند بر ما غلبه کند؛ و علاوه بر این، همیشه آرام،با نشاط، راضی و صبور خواهیم بود.

به هر حال، اصل کلام بنده در این مقاله این است که از نظر عقلی و فلسفی تمرین تمرکز حواس یک ضرورت است و صرفا یک تمرین خوب و مستحب نیست؛ آن هم یک تمرینی که موقتاً با آن به نشاط و شادمانی دست یابیم! تمرین تمرکز حواس یک کار ضروری و واجب است که باید هر روز ساعت و زمان معینی را به آن اختصاص داد، و به وسیله آن از عالم ماده و اشتغالات آن فارغ شد و به عالم روح و معنویت متصل گردید؛

تا قوای روحی و ذهنی در آن جا به آرامش برسند؛ و اگر آسیبی دیده اند، ترمیم شوند؛ و انرژی های جدید و نو را جایگزین انرژی های از دست رفته کنند و به اصطلاح، سوخت مورد نیاز خود را دریافت نمایند، و آن وقت شما بعد از انجام تمرین، پر از انرژی و سرحال و بانشاط به عالم دنیا برمی گردید!

بله، درست شنیدید؛ به عالم دنیا برمی گردید! چون، شما وقتی تمرین تمرکزحواس می کنید آن هم درخلوت و با دقت کامل، در واقع از عالم دنیا خارج می شوید، و وارد عالم مجردات و معنویات می شوید! شما باید بدانید که عالم مجردات و معنویات و عالم روح، خیلی از ما دور نیستند؛ بلکه در همین نزدیکی و درکنار ما هستند! و شیوه رفتن به آن عالم هم سوار شدن برسفینه های فضایی نیست؛ بلکه تمرکزحواس است. 

انسان با تمرین های مربوط به تمرکز حواس سوار براسبی نامرئی می شود و از عالم ماده خارج می شود و به عالم روح و مجردات و معنویات می رسد. تمرکز حواس راهی است که شما را به عالم مجردات و معنویات می برد؛ و در آن جاست که به آن شارژر عظیم الهی وصل می شود و آرام می گیرد، و زخم هایش التیام می یابد، و نیروهای از دست رفته را باز می یابد و پر از نشاط و انرژی می شود.

و انسان باید از این نکته مهم آگاه باشد که فقط با همین نوع کارهای روحی است که راضی خواهد شد و به آرامش خواهد رسید! چون هیچ یک از دارایی ها و لذت های مادی و دنیوی نمی توانند مثل تمرکز حواس،  قلب انسان را راضی کنند.

و باید بداند که هر چقدر برای تمرین تمرکز حواس سرمایه گذاری کند و به طور منظم وقت بگذارد، سالم تر،با نشاط تر و قوی تر خواهد شد! و اگر این تمرین ها با خدای بزرگ هم که مربی اصلی و خالق بزرگ جهان هستی است، ارتباطی داشته باشد، علاوه بر همه آنچه که بیان شد، انسان تبدیل به یک شخص فوق العاده، معنوی و متعالی می شود. 

پس، به تمرین تمرکز حواس خیلی اهمیت بدهید، و درمورد آن خوب فکر کنید و بیندیشید و مطالعه کنید تا روش های مختلف آن را بیاموزید؛ و ساده ترین و صحیح ترین روشی که برای شما ممکن است و مناسب تر است را انتخاب نمایید؛ و سپس بدون درنگ، زیر نظر یک مربی خوب، تمرین های خود را شروع کنید.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مانا عسگري در تاریخ 1393/07/17 و 14:12 دقیقه ارسال شده است

سلام و تشكر فراوان
آيا راهي براي شركت در اين كلاسها وجود دارد؟


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 84
  • کل نظرات : 38
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 55
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 90
  • بازدید ماه : 215
  • بازدید سال : 914
  • بازدید کلی : 67,226