loading...
سایت رسمی حسین احمدی
حسین احمدی بازدید : 376 سه شنبه 21 آذر 1391 نظرات (0)

The First child

فرزنداول اگر فرزند اول و آخر باشد، يعني يکي  يک دانه باشد، که خوش به حالش مي شود و  زندگي اش گوارا و به کام است؛ و اگر در یک خانواده دو فرزند باشند که اولي پسر و دومي دختر باشد، هم خوش به حال اوست و هم خوش به حال خواهرش؛ چون، خودش که پسر است و "قندعسل"، وخواهرش هم "ته تغاري" است و عزيز دردانه!

ولي اگر ترتيب تولد فرزندان غيراز اين دو صورت  باشد، يعني مثلا به يکي ازاين صورت ها باشد: 

1- دختر- پسر

2- دختر- پسر-دختر

3- دختر- دختر- پسر

4- پسر- پسر- دختر

5- دختر- دختر

6- پسر- پسر

البته صورت هاي ديگري هم قابل تصوراست ولی براي بحث من همين تعداد کافی است؛ بله ..... اگر ترتيب تولد  فرزندان به يکي از اين صورت ها باشد، طبق عادت هاي رفتاري ايي که دربين "بعضي از خانواده ها" مرسوم است، بايد گفت:"واي به حال فرزنداول!"(؟)چرا که دراين صورت های ذکر شده، آن ها معمولا رفتار مناسبي با فرزند اول شان ندارند؛

يعني از وقتي که فرزند دوم متولد مي شود، فرزند اول به تدريج مورد کم توجهی قرار مي گيرد؛ و اين کم توجهي به مرور زيادتر مي شود؛ و بعد هم نوبت بي توجهي و ناديده گرفتن اوست!  بااين رفتار والدين، فرزنداول احساس خطرمي کند و سعي دارد به هرشکل ممکن، جلب توجه کند و خود را درمعرض ديد آن ها قراردهد؛ و درا ين شرايط (او که هيجان زده نيز هست) شايد حتي دست به کارهايي بزند که خطا و نادرست است تا بتواند در کانون توجه والدينش قرار بگيرد؛ غافل از اين که با اين کارها فاصله اش با آن ها بيشترمي شود، و والدين نه تنها با مهر و محبت به او توجهي نمي کنند، بلکه به خاطر کارهاي نادرست و خطاهايي که مرتکب شده، او را تنبيه نيز مي نمايند!

در روزها، هفته ها، ماه ها و سال هاي بعد نيز فرزند اول (متاسفانه) عملا  فقط يک مزاحم محسوب مي شود و مدام درمعرض انتقاد و امر و نهي است :"چرا اين کار را کردي؟...اين کار را بکن !...آن کار را نکن!" ... و بدين شکل، ارتباط عاطفي اش با والدين قطع مي شود و او رفته رفته منزوي و افسرده، و بعد هم مضطرب احوال مي گردد...!

خب، حالا شما کلاه تان را قاضي کنيد و به اين سوال ها بينديشيد و پاسخ دهيد که:  آيا اين کار و اين گونه رفتار درست است؟ آيا این گونه رفتارها عقلاني است؟ آيا این شیوه و روش منصفانه است؟ آيا کرداري انساني است؟ آيا موجب رشد و کمال فرزندتان مي شود؟حالا اگر شما هم (احيانا) از جمله کساني هستيد که با فرزند اول شان چنين رفتاري دارند، و قصد داريد همان طور ادامه بدهيد، بهتراست ابتدا به اين سوال ها خوب بينديشيد و سپس در باره ادامه و نحوه رفتارتان با وي تصميم بگيريد! و البته بايد بدانيد که قطع نمودن ارتباط عاطفي با فرزند اول، علاوه بر اين که غيرمنصفانه و برخلاف وجدان و انسانيت است، فرايند تربيت و رشد و کمال وي را نيز شديدا به مخاطره مي اندازد!

آيا مي دانيد خانواده هاي زيادي سال هاي سال است در آرزوي داشتن يک فرزند هستند؛ فرزندي مشابه همين فرزند اولي که شما داريد و قدرش را نمي دانيد؟! .... چرا شما قدر و ارزش يک جفت کفش و يا  يک کيف دستي را به خوبي مي دانيد، و در صورتي که آن ها به سرقت بروند ناراحت و عصباني مي شويد ولي، قدر عالي ترين و شگفت انگيزترين آفريده الهي را نمي دانيد و متاسفانه به جرم اين که "فرزند اول" است، مهر و محبت خود را از وي دريغ مي کنيد!؟

آيا مي دانيد با اين رفتار ناصحيح وغيراصولي (که با فرزند اول خود داريد) زندگي يک انسان و بعد هم، زندگي يک نسل را تحت تاثير قرار مي دهيد و آن را ويران مي کنيد؟! آيا مي دانيد رفتار شما و افکاري که نسبت به او داريد چه تاثيرات مخرب و ناگواري بر شناخت و تصوري که وي از خودش دارد، مي گذارد؟ آيا مي دانيد که اين گونه رفتار، منافع شما را نيز به خطرمي اندازد، و آيا هزينه هاي مشکلاتي که وي در آينده با آن ها مواجه خواهد شد از قبيل: بيماري هاي روحي، رواني و نابهنجار بودن در اجتماع را حساب کرده ايد؟

يادآور مي شوم که من به هيچ وجه قصد سرزنش و ملامت کردن شما را ندارم بلکه مي خواهم نسبت به آنچه مي کنيد، بينديشيد و آگاه باشيد؛ مي خواهم بدانيد که فرزند اول شما نيز يک "انسان" است، و شما با ناديده گرفتن او، يک "انسان" را ناديده گرفته و حقوق او را پايمال مي کنيد!  مي خواهم بدانيد که با بدرفتاري با فرزند اول، هزينه هاي گزافي را به خودتان و اجتماع تحميل مي کنيد! مي خواهم بدانيد که زندگي شما (و ساير اعضاي خانواده تان ) با زندگي فرزند اول تان گره خورده است و احوالات و شرايط او خيلي جدي در زندگي شماها نيز اثرگذار است؛ پس او را از زندگي گروهي خود جدا ندانيد و مثل سايرين با او هم صميمي باشيد! و....

از شما مي خواهم و تقاضا مي کنم که از فرصت هاي پيش رو استفاده کنيد؛ زمان را از دست ندهيد، و رفتار گذشته را جبران نماييد! و البته در خصوص اين امر مهم، بايد حتما از راهنمايي و مشورت اساتيد فن هم بهره مند شويد.

برچسب ها فرزند اول ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 84
  • کل نظرات : 38
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 51
  • بازدید ماه : 176
  • بازدید سال : 875
  • بازدید کلی : 67,187